Chybné postupy predávajúcich
Častým javom na našom realitnom trhu sú dva chybné modely správania sa predávajúcich.
I. Model: Neskúsený predávajúci a predaj nehnuteľnosti na vlastnú päsť
Predávajúci sa rozhodne nehnuteľnosť predať sám, na čom by nemuselo byť nič zlé, ak má dostatočné odborné informácie. Zverejní súkromný inzerát na internete a čaká, kým sa mu ozve záujemca. Namiesto záujemcov sa mu ale ohlási mnoho realitiek - maklérov (tzv. „naberačov“), ktorí na predávajúcich doslova striehnu. Týmto maklérom dá predávajúci (cez telefón) súhlas, aby ponúkli nehnuteľnosť svojim klientom, ktorých však nemajú iba zavádzajú predávajúceho falošnými nádejami, že majú pre jeho nehnuteľnosť vhodného kupujúceho.
A čo urobia makléri - naberači?
Prevezmú text, fotografie predávajúceho a zverejnia ich na internete ako vlastnú ponuku. To isté urobia aj ostatní makléri. Výsledkom toho bude, že nehnuteľnosť bude v ponuke veľkého počtu realitných kancelárií, a v každej za inú predajnú cenu! Potenciálny záujemca o nehnuteľnosť bude z tohto stavu taký zmätený, že rýchlo nadobudne dojem, že nehnuteľnosť je nepredajná, alebo že niečo s ňou nie je v poriadku. Realitné kancelárie predávajúcemu v tomto prípade urobili veľmi zlú službu, čím predávajúcemu výrazne sťažili predaj nehnuteľnosti touto cestou. Ak sa Vám niečo také stalo, je vhodné na určitý čas ponuku stiahnuť z internetu, zistiť, kde všade vašu nehnuteľnosť naberači inzerujú a požiadať realitky, aby inzerát ihneď vymazali (stiahli) (a to budete prekvapený, koľko ich bude, pričom niektoré sa vám ani nepodarí vymazať) a pokúsiť sa o rozumnejší predaj vtedy, keď realitný trh na vašu nehnuteľnosť „zabudne“ (t.j. o ca. 2 až 3 mesiace).
II. Model: Nehnuteľnosť v ponuke viacerých realitiek
V tomto prípade predávajúci nadviaže spoluprácu s viacerými realitkami. Povie si, čím viac realitiek bude moju nehnuteľnosť ponúkať, tým väčšiu šancu mám ju predať. Nejednoznačne sa dohodne na kúpnej cene a výške provízii pre realitku. Preto niektoré realitné kancelárie budú nehnuteľnosť propagovať aj so svojou započítanou províziou, iné bez nej. Rozpory vo výške kúpnej ceny, veľké množstvo inzerátov na tú istú nehnuteľnosť majú za následok nedôveru a pochybnosti potenciálnych kupujúcich. Pokiaľ nebude mať predávajúci šťastie, bude musieť postupovať podobne ako pri prvom modeli (stiahnuť z portálov všetky inzeráty a počkať pár mesiacov a potom začať predávať nanovo).
Aký postup teda zvoliť pri predaji vašej nehnuteľnosti?
Kontaktujte nás. Radi vás budeme informovať.